Samfund og dannelse

Digital dannelse kan defineres ved hvordan vi opfører os på nettet. Vi skal kunne være kritisk i de ting vi ser, hører og læser på nettet.
Vi skal kunne beskytte os selv mod angreb fra andre på nettet og beskytte de platforme og fora vi befinder os i.
Hvis vi skal gøre os forhåbninger om at leve i et demokrati i fremtiden skal vi kunne debattere ordenligt også digitalt.
Ved at ligge ting op på nettet må vi indstille os på at tingene kommer ud i det digitale rum og bliver der for bestandigt, derfor skal vi også være kritisk med hvad vi ligger op for at beskytte os selv.
Det er også vigtigt at vi lærer nogen af de platforme der er tilgængelige at kende. Vigtigheden af at bruge digitale værktøjer bliver mere og mere tydelig. Programmer som excel, word og en e-mail er i dag et must at kende og kan man ikke begå sig i dem, bliver skolen svær.


Hvis vi skal beskrive udfordringerne med at skabe betingelser for digital dannelse i EUD undervisningen.
I nogen tilfælde kan læreren være en hindring, læren kan have modstand mod den digitale læring og kan derfor ikke maurere rundt i de forskellige programmer.
Eleverne kommer ofte i fora på nettet som facebook og snapchat hvor jargonen ofte ikke er passende til digital dannelse. Eleverne har derved svært ved at tune ind på den rigtige tale til den modtager der er i den anden ende. Hvad enten det drejer sig om skrift eller tale, skal eleverne kunne omstille sig til den rigtige modtager.
Der kan for læreren og eleven være for mange platforme man skal ind i, så som e-mail, itslearning og uddata+, hvilken platform skal eleven henvende sig i for at få lærerens opmærksomhed.

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

1. vejledning

Læringsstile